Vinden viner ute och ugnen värmer inne

Idag är det en typisk dag för att sätta igång ett bak. Sagt och gjort, styrde bilen ner till ICA och inhandlade prylar till en Toscakaka och en rulltårta, när jag ändå var igång så köpte jag ingredienser till ett bröd med äpplen och morötter i. Kom hem och startar ugnen, blandar sakerna som ska vara i och kör igång min stora, fina bakmaskin, mr Herkules.
 
Nu är kakorna färdiga och avsvalnade och kaffehurran är på. Ett kak kalas med frun och golf på tv 10 gör att söndagen blir till en bra söndag.
 
 
JAN NILSSONS RULLTÅRTA
 
Ta tre lika stora glas(2 dl) fyll det ena med ägg så många som du vill
Fyll sedan det andra glaset med socker,i jämnhöjd med
äggen.Fyll sedan det tredje glaset med vetemjöl bl. med
bakpulver ca 1 tsk.
Vispa sen ägg och socker i en bunke till en pösig konsistens.
Blanda ner mjölet i smeten.
Klä en plåt med bakplåtspapper ett som inte hänger vid
annars får du smörja lite grann.
Slå smeten på papperet och baka i 5-7min
250 gr ugnsvärme. Känn efter med en tandpetare
att smeten inte hänger vid stickan.Om inte då är kakan
klar.
Slå upp kakan på ett bakplåtspapper och bre över sylt
så mycket du vill ha och vilken sylt som helst.
rulla ihop kakan med papperet och låt den svalna.
Smaklig spis,och lycka till.
 
 
 
Toscakakan
 Ingeredienser
   
125 g smör
2 dl strösocker
3 st ägg
3 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
3 msk mjölk
 
Glasyr
75 g smör
3 msk strösocker
1 msk vetemjöl
50 g mandelspån
 
 
 
1. Sätt ugnen på 175°. Vispa smör och socker poröst. Rör ner äggen ett i taget och sedan mjölet blandat med bakpulvret. Blanda ner mjölken och häll smeten i en smord och bröad form med löstagbar kant ca 24 cm i diameter. Grädda kakan i nedre delen av ugnen ca 25 min.
2. Smält smör i en kastrull och rör ner socker, mjöl, mjölk och mandelspån och låt blandningen sjuda ca 1 minut. Fördela glasyren över kakan när den gräddats 25 min. Grädda kakan lite högre upp i ugnen ytterligare 10–15 min tills glasyren får en gyllengul färg. Låt kakan svalna i formen.
 
 
 Här följer lite olika bilder från baket.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Njut av söndagen som även kallas för vilodag, i morgon är det arbetsdag igen och en full vecka dessutom.
 
 

Kommentarer:

1 LIENE:

Åh ser så gott ut!

Kommentera här: